Celkový návod 1. dil

3. března 2007 v 11:36 | budweiser_cze |  AmericasArmy
America's Army: Operations (dále jen AAO) je výjimečný a vysoce kvalitní multiplayerový projekt. S tím jsou spojeny i vyšší požadavky kladené na začínajícího hráče, který může počáteční dezorientaci podlehnout. Proto by byla škoda každého, kdo by se o ni nechal připravit. Nedávno vyšlá verze 1.9 (recenze) jen potvrdila správný směr jejího vývoje a už tak dobrý základ opět notně povýšil, k čemuž řadím i vizuální zdokonalení.

První díl tohoto průvodce, který obsahoval rady ohledně tréninku, komunikace se spoluhráči nebo informace o osobním hodnocení či týmových rolí, jsme publikovali zde, a dnes na to navážeme druhou polovinou článku.

• Mapy
Hra momentálně obsahuje celkem sedmnáct map (snad jsem to dobře spočítal) a myslím, že si vybere úplně každý. Najdete tu mapy jak strukturálně velice jednoduché, tak i několik zamotanějších, odkrytější exteriéry i boje v nepřehledných úzkých chodbách a místnostech budov. Mise si zahrajete noční (s nutností používat optiku pro noční vidění) i ve dne, za jasného počasí i v mlze podstatně omezující viditelnost. Každá mapa je jiná a zcela jinak se hraje. K tomu, abyste se v ní dokázali rozumně chovat, bude zapotřebí ji drillovat opakovaným hraním a postupně vychytávat její finesy.

Vystříhejte se přebíhání z mapy do mapy a snažte se nejen v začátcích hrát jednu pořád dokola. Začátečníkům bych doporučil mapu Bridge nebo Insurgent Camp, které jsou co do struktury jednoduché a veškerou snahu lze zaměřit na své chování, zkoušení různých taktických prvků, zvykání si na kontakt s nepřítelem, používání granátů, udržování vhodné vzdálenosti a vůbec se tu dá naučit pohybovat, krýt, odhadovat chování, vyhledávat vhodná stanovište, zvykat si na dorozumívání se spoluhráči, obvazování raněných atd. Pokud vás zraní, ihned volejte medika. Slouží k tomu speciální klávesa, standardně M. Medici i ranění se ukazují na radaru.

• Pozorovatel
Rovněž se "naučíte" umírat a brát si z chyb ponaučení. Zemřít se dá v AAO velice snadno a právě schopnost se udržet při životě je to, co vyžaduje trochu vyzrálosti. Brzy zjistíte, jaké svinstvo jsou granáty, co dokáže šikovný sniper a že vběhnutím do středu mapy se vaše životnost začne počítat na vteřiny. Tohle vše je na AAO krásné a u ní jako zatím nikde jinde si vychutnáte pocit, jako byste opravdu byli tam, kde se pohybuje vaše postava. Málo her má toto kouzlo a o to je AAO cennější.


Pokud vás zabijí (a to bude velice často), využijte možností pozorovatele a učte se sledováním zkušených spoluhráčů. Přepínat mezi živými hráči lze levým tlačítkem na myši, a pomocí mezerníku lze měnit (pokud to server povolí) typy pohledů, mezi nimiž lze cyklovat. K dispozici jsou buď pohledy na jednotlivé hráče, nebo tzv. scénické pohledy (což jsou předdefinované kamery umístěné napevno do různých míst mapy), anebo obojí dohromady. Pokud se díváte na hráče, bude se hodit znát, že klávesou pro použití přepínáte mezi pohledem zezadu na postavu a jejíma očima.

• Počítání padlých
Pro psanou komunikaci slouží konzole, do níž hráči mohou psát a posílat hlášky týmu či všem na serveru. Hlášky v konzoli se objevují v různých barvách a dá se podle toho letmo orientovat, co se vlastně děje a jaký druh hlášení právě běží. Například zeleně se objevují zprávy rádiové a povely, oranžově hlášky systémové, bíle zase textové zprávy poslané některým z hráčů.

Dobrým tipem pro ještě živé hráče je počítání padlých soupeřů. Ukazatel skóre vám sice vypisuje, kdo z vašeho týmu je ještě naživu, nicméně o soupeři se nedozvíte prakticky nic kromě toho, v jakém počtu do bitvy nastoupil. K tomu, abyste znali i situaci na jeho straně, je potřeba počítat jeho padlé, k čemuž opět využijete konzoli. Červená hláška znamená jednoho padlého soupeře. Podobně, jako se v mariáši počítají trumfy, sledujte stav soupeřových mužů a od jeho cekového počtu postupěn odečítejte. Padne-li někdo ze spoluhráčů, má hlášení barvu modrou. Barevné odlišení je tedy výborným pomocníkem, díky němuž není potřeba konzoli vždy číst, ale stačí se ji naučit podvědomě monitorovat.

• Pohybové speciality
AAO má v sobě skrytou řadu fines, na které budete přicházet až postupem času. Některé z nich jsou dány možností přepínat mezi pohybem rychlejším a pomalým. Pokud jste například v režimu rychlejšího pohybu (je jedno, zda hráč stojí, dřepí či leží) a házíte granát, váš voják vždycky vykřikne hlášku Frag Out!, která je slyšet na míle a krom varování spoluhráčů ji samozřejmě uslyší i nepřítel. Stačí se ale přepnout do pomalejšího rytmu a už tuto hlášku neuslyšíte.

Už jsem psal o pomalém plížení, které oproti tomu rychlejšímu má výhodu v neustále zaměřené zbrani před sebe. V režimu pomalého pohybu (při plížení, podřepu i chůzi) vám rovněž zůstává u očí dalekohled či zalícená mířidla zbraní, což je také velice důležité znát a naučit se toho využívat. No a za zmínku stojí i režim běhu (aktivujete třeba dvojstiskem klávesy pro pohyb vpřed), kdy voják drží zbraň u pasu a cenou za rychlost je nemožnost zaměřovat, střílet, přebíjet atd. Hře nechybí ani možnost vyklánění horní poloviny těla do stran pro vykukování zpoza rohu (stoj i podřep). Pokud ležíte, namísto vykouknutí se překulíte.


• Další drobné rady

- Dobře fungujícím řešením, jak zvednout vaše FPS (zobrazíte jej zapsáním "stat fps" do konzole), je editací souboru ArmyOps.ini ve složce System s hrou. Tam najděte řádek CacheSizeMegs=32 a změňte číslo na velikost paměti vaší grafické karty, tedy třeba u čtyřiašedesátimegové na 64. Řadě hráčů to pomůže.

- PDF manuál pro AAO si v aktuální podobě můžete stáhnout odsud.

- AAO od verze 1.9 používá anticheatovou ochranu PunkBuster, která je volitelná, nicméně na většinu serverů se bez ní nedostanete. Její aktivaci najdete v pravém dolním rohu okna server-browseru (vyvoláte jej klepnutím na položku menu DEPLOYMENT). Zapněte jej a už jej tak nechte napořád.

- Snipera na většině map poznáte podle vzhledu, kdy má na hlavě klobouk. Pouze v mapách zimních používá klasickou helmu.

- Pokud chcete vyvolat hlasování pro vykopnutí některého hráče ze serveru, napište do konzole "INITIATE VOTEKICK jmenohrace X", kde za X dosaďte číslovku, která udá důvod: 1 = hráč nejeví známky, že by byl přítomen a jen delší dobu stojí na místě; 2 = hráč úmyslně zraňuje spoluhráče; 3 = hráč se vyjadřuje sprostě; 4 = hráč zahlcuje konzoli posíláním zbytečných hlášek.

- Budete-li si chtít dodatečně změnit hráčské jméno (třeba přidáním klanového tagu), provedete to na domovské stránce hry. Zde klepnete na tlačítko REGISTER a na další stránce potom na odkaz Manage Your Account.

- Pokud vás napadá otázka, zda někde můžete své současné skóre vidět a zjistit si, kolik bodů vám zbývá do dalšího povýšení, musím vás zklamat. Zatím neexistuje nic oficiálního, co by zveřejnilo vaše výsledky, ale tipuji, že k tomu brzy dojde. Dosud hráči používali tzv. AAO Tracker, který po zaregistrování na webu začal jejich hraní automaticky sledovat a vše potřebné zaznamenával. Bohužel jeho stoprocentní funkčnost skončila s poslední verzí hry, kdy se už nedaří z oficiálních serverů informace pořizovat. Na neoficiálních serverech prý AAO Tracker funguje, ale tam zase hraní neovlivní vaše oficiální hodnocení.

- Ještě jednou shrnu speciální klávesy pro komunikaci. M slouží pro přivolání medika v případě, že jste zraněni. U používejte k udání vaší polohy do vysílaček spoluhráčů. O je klávesa, které využijí pouze velitelé a slouží k zadání cíle mise, na který se máte zaměřit.



- Pokud by si někdo chtěl upravit seznam položek, kterým je možno přes menu hry přiřadit klávesu, může tak učinit editací souboru KeyBindings.ini ve složce System hry. Jedná se o textový soubor, podle něhož se celá nabídka generuje a je možné do něj přidávat, co vás napadne (pokud samozřejmě dodržíte konvenci, jakou jsou položky tvořeny).

- Jestli si chcete vyhrát s optimálním rozložením kláves, můžete využít obrázku klávesnice, jenž si vytiskněte a do něj tužkou zakreslujte aktuální přiřazení kláves. Pak už jen sledujte, kde ještě máte "mezery" a co by se dalo provést lépe.

• Tipy nejen pro správce serverů
Vytvoření vlastního online serveru je možné, pouze budete potřebovat jeho IP adresu (zdarma) zaregistrovat. Pokud to neprovedete, nebude váš server viditelný v serverových prohlížečích. LAN server registrovat není potřeba. Celý postup, jak si vlastní server zprovozníte včetně jeho registrace, je zde. Najdete tam i odkaz na utilitu HAOM, která je velice šikovná a udělá vše za vás (kromě registrace). Pro provoz serveru ji doporučuji a nemusíte se pak už starat o to, kde co a jak ručně nastavit, čím server spustit atd. Utilita používá grafické rozhraní s možností vytvářet profily nastavení, které pak lze snadno aplikovat. Provozovatelé vlastních serverů by neměli zapomenout stáhnout updatovaný soubor Tours.ini, který byl příčinou problémů s přihlašováním hráčů - najdete jej tady. Pokud by se vám stávalo, že váš server bezdůvodně vykopává hráče, vypněte PunkBuster.

Na konto serverů ještě doplním jejich členění. Setkáte se celkem s několika typy serverů, jež v serverovém prohlížeči budou indikovány ikonkami (zobrazíte je v okně browseru klepnutím na tlačítko ICON KEY):

1) Oficiální servery jsou ty, které provozují přímo autoři hry (US Army hostující na síti Supercomputers Inc.) a hraním na nich se shromažďují vaše oficiální statistiky.

2) Oficiální licensovaný server a licensovaný server je takový, který si může kdokoli, kdo má zájem, pronajmout (za peníze) u Supercomputers Inc. anebo Homelan Xtreme.

3) MILES Server je specifický tím, že se při boji nepoužívá ostré střelivo, ale cvičné zbraně vybavené laserovým zaměřovačem (Multiple Integrated Laser Engagement System). Hraje se na nich úplně stejně jako se skutečo nými zbraněmi, pouze zastřelení hráči neumírají, ale sundají si čepici a klečí na místě (za trest) do konce kola. AAO jde mimochodem v simulaci tak daleko, že zraněným hráčům na MILES mapách nezhoršuje bojovou efektivitu, neboť ani ve skutečnosti nejsou tito hráči fiktivním zraněním ovlivněni.

4) Neoficiální servery jsou pak ty, které si zdarma vytvoříte na vlastním počítači a zaregistrujete jejich IP adresu. U nich se žádná ikonka neobjevuje.

Chcete-li se jednoduše připojit na některý server, jehož IP adresu znáte, napište do konzole příkaz "open xxx.xxx.xxx.xxx:port", kde jako x dosadíte IP adresu serveru včetně portu, na němž běží. Rychlé ukončení hry provedete příkazem "quit".



• Offline trénink
Ke konci článku ještě uvedu způsob, jakým si můžete v klidu na vlastním počítači procházet mapami a zkoušet práci se zbraněmi. Seznam map najdete ve složce Maps. Pro jejich otevření použijte příkaz "open jmenomapy" v konzoli. Například pro mapu Bridge.aao stačí napsat "open bridge" (není třeba psát ani příponu, ani dodržovat malá a velká písmena). Abyste se mohli pohybovat, použijte příkaz "playerlock 0". Nyní už zbývá pouze vybrat si vhodnou zbraň. K tomu slouží příkaz "class X", kde za X dosadíte následující: g = puška s granátometem M203; r = puška M16A2; s = sniper s ostřelovačkou M82; ar = automat M249; m = puška M4A1; m4m = modifikovaná M4A1; m4a1auto = puška M4A1 s automatickým režimem střelby; ak = AK47; ak74su = AK74; gp = AK47 s granátometem GP-30; rpk = automat RPK; svd = sniperka SVD Dragunov; mos = sniperka Mosin-Nagant; sl = Squad Leader (velitel týmu); ft = Fireteam Leader (velitel družstva); rct = Recruit (beze zbraní); f = Fists (pěsti - moc zajímavé, ale nějak mi to v poslední verzi nefunguje).

Výběrem postavy zároveň obdržíte kromě primární střelné zbraně i granáty, takže se můžete učit házet i s nimi. Trénink v AAO bych nepodceňoval, protože si tak můžete zcela v klidu otestovat, odkud kam je vidět, kam dostřelíte granátem, kam odkud granátem dohodíte, nacvičíte trefování lokací, kde se nepřítel často vyskytuje, natrénujete hození granátu do otevřeného okna, na snipernu, střechu apod. Pokud vám munice dojde, lze si výbavu zcela obnovit opakovaným použitím příkazu "class X", čímž si můžete pořídit i výzbroj trochu jinou.

V některých mapách je viditelnost záměrně snížena přidáním mlhy, což pro trénink a sledování dopadu vašich granátů a střelby naslepo nemusí být to pravé. K odstranění mlhy při tréninku slouží příkaz "show fog". Jeho opětovným použitím mlhu zase vrátíte. Přepnutí mezi pohledem vlastním a z kamery umístěné nad hráčem slouží příkaz "behindview X", kde za X dosadíte jedničku či nulu. Seznam příkazů, které můžete používat buď psaním do konzole anebo je přímo nabindovat na klávesy, najdete v tomto textovém souboru.

AAO podporují i možnost zvolit, který konfigurační soubor chcete načíst. Například pro každou mapu můžete mít připraveny nabindované hlášky, které sedí právě jejím lokacím a situacím. Ty si uložte do různých textových souborů a pak příslušný aktivujte příkazem "exec nazevsouboru.txt". Příklad toho, jak si pro offline trénink nabindovat dostupné zbraně na numerickou klávesnici, máte zde. Doplníte-li si do něj ještě třeba přidávání postav a munice, trénink se všemi jeho možnostmi si hodně zpříjemníte. Při používání více configů pro bindování ale pozor - přiřazení kláves se vám zapíše do vašeho User.ini a tam už zůstane. Z toho důvodu je dobré vytvořit jeden profil "standardní" se seznamem úplně všech kláves, kterým rozložení kláves vždy zresetujete do původní podoby.

• Protivníci?
V AAO žádné protivníky ve formě počítačem řízených botů nenajdete, nicméně je tu aspoň něco. Jelikož je seznam objektů, které si do tréninkové hry můžete přidat, celkem dlouhý, uvedu zde pouze odkaz na textový soubor, kde se v případě zájmu vše dozvíte. Najdete tam i několik dalších tipů, které pro trénink mohou dobře posloužit. Postavy, které si do mapy vložíte, sice nevyužijete pro pořádný souboj, nicméně i tak vám mohou hodně pomoci.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Při nácviku map jde často o natrénování střelby "naslepo", tedy tam, kde se nepřítel často zdržuje, ale není z vašich pozic vidět (typicky třeba v mapě Bridge okna, boční schody, atd.). Není nic jednoduššího, než si nastavět na tato místa panáky (opakovaně použijete příkaz pro jejich vložení šipkou dolů v konzoli, takže jej nemusíte pořád dokola vypisovat) a ty pak použijete na nácvik střelby. Přitom můžete využít již vzpomínaný příkaz "show fog", pomocí nějž přepínáte mezi zobrazením a skrytím mlhy.

Upozorním i na čtyři zbraně, které najdete v sekci "Summon Stuff", s nimiž se zatím nikde ve hře nevyskytují. Jedná se o dva raketomety, brokovnici a zápalný granát. Pro přidávání různého harampádí do hry příkazem "summon" upozorním, že je nutné přesně dodržet malá a velká písmena, jinak nebude příkaz fungovat. Nakonec ještě poslední užitečný příkaz "ghost", který vám umožní v mapě létat a prohlédnout si ji z ptačí perspektivy a míst, kam se normálně nedostanete.

• Užitečné odkazy
Na úplný závěr bych chtěl uvést ještě několik odkazů na stránky, které se hrou AAO zabývají, na nichž se můžete potkat s lidmi z komunity a sehnat další informace. Předně je to stránka oficiální na adrese www.americasarmy.com. Ta obsahuje kromě informací i sekci pro registraci nových hráčských účtů či herních serverů a v neposlední řadě jsou tu i diskusní fóra, kde se probírá kde co. Další šikovné stránky o AAO najdete na www.aaohq.com se spoustou informací včetně diskusních fór, v nichž jde na rozdíl od těch oficiálních i vyhledávat. Stránky utility pro snadné spouštění a provoz vlastního dedikovaného serveru HAOM jsou na této adrese.

Umíte-li používat komunikaci na IRC kanálech, možná využijete oficální diskusní kanál #americasarmy umístěný na serveru irc.homelan.com (přímo z webového prohlížeče jej spustíte i jako irc://irc.homelan.com). Nakonec ještě pro úplnost uvedu stránky AAO Trackeru, což je v článku zmiňovaná utilita pro sbírání statistik vašeho hraní. Tolik ode mě k AAO a těším se na setkání na některém serveru.

>zkopírováno z http://tiscali.cz<
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.